Laposa Zsófia – Laposa Birtok

Életút // Laposa Zsófia

Édesapja révén már gyerekkorában elkezdett érdeklődni a borászat iránt, a gimnáziumi biológia tagozatot a Kertészeti Egyetem Élelmiszertudományi Kara követte, ahol 2011-ben borász diplomát szerzett. A magyarországi képzést több külföldi gyakorlat és tanulmányút követte, sőt elvégzett egy szőlész-borász mesterképzést a franciaországi Bordeaux-ban is.

2013-ban költözött Badacsonyba és ekkortól fogva viszi a bátyjával közösen a pincészetet. Bence felel a pénzügyekért, cégvezetésért, kereskedelemért és vendéglátásért (a badacsonyi Hableány, FrissTerasz, Szőlőhegy Bisztró és a Laposa Birtok kóstoló terasza tartozik az érdekeltségeik közé) míg Zsófi területe a szőlészet, a borászat és a marketing.

Az elmúlt években számos elismerést kapott, például 2018-ban jelölték az Inspiráló nők díjra Gasztronómia kategóriában, idén pedig beválasztották Magyarország top 50 borásza közé.

A Hello Biznisszel közös sorozatunkban rendhagyó módon olyan történeteket mutatunk be, ahol interjúalanyaink a koronavírus okozta társadalmi-gazdasági helyzetre példaértékűen reagáltak. Ha Neked is van ilyen ismerősöd, írd meg nekünk!

„Ha a saját példámon keresztül és az online megoldásokkal el tudom azt érni, hogy az emberek otthon maradjanak, lekössék magukat és erőt adjak nekik, akkor már megérte” – kezdi a beszélgetést Zsófi, aki a koronavírus-járvány gazdasági hatásait több területen is megérzi. Egyrészt bezárták az általuk működtetett vendéglátóhelyeket, másrészt le kellett mondani a fizetős rendezvényeket, valamint a hotelekbe, vendéglátóhelyekre, exportra irányuló forgalmuk is jelentősen visszaesett.

A Laposa pincészet hozzáállása azért lehet mégis példaértékű, mert a borászatok között elsőként alkalmaztak szokatlanul innovatív megoldásokat.

Zsófi saját magát komplex személyiségként írja le, nagyon széles az érdeklődési köre és mindig keresi az új kihívásokat. A borászatban pont azt szereti, hogy ott rejlik benne a kreatív és alkotó jelleg, miközben egy mérnöki szemléletű, koncentrációt igénylő szakma is egyben. „Ezzel úgy érzem, hogy az agyam minden részét meg tudom mozgatni.”

Laposa Zsófia - Újraterveztem

A borkészítés mellett a marketingben is hasonlóan gondolkozik, a kétfős csapatával, Budavári Dórival és Rácz Dominikával folyamatosan keresi az innovatív megoldásokat és mindezt rendszerbe foglalva valósítják meg. „Már januárban készen állt az idei marketingtervünk és az egész éves eseménynaptárunk.”

A járvány kapcsán az elsők között voltak, akik léptek. Mivel napi szintű a kapcsolatuk az olasz szakmai partnerekkel és vevőkkel is, a helyzet súlyossága már korán láthatóvá vált számukra a beszámolókon keresztül. Abban biztosak voltak, hogy a vírus előbb-utóbb Magyarországra is eljut, csak az volt a kérdés, hogy milyen mértékben érinti hazánkat.

Laposa Zsófia - Újraterveztem

Még a tiltás előtt bezárták a vendéglátó egységeket és elkezdték lemondani a soron következő rendezvényeket, mert hittek abban, hogy a járvány elleni küzdelemben ezzel tudnak legjobban segíteni. Azt szerették volna ezzel üzenni, hogy oda kell figyelnünk egymásra és „ha én otthon tudok maradni szombat este, akkor mások is tegyenek így.”

Laposa Zsófia - Újraterveztem

Ekkor még nem volt kész terv arra, hogyan lehetne a legtöbb dolgot az online térbe költöztetni. De amikor már a harmadik-negyedik eseményt törölték, akkor fogalmazódott meg először, hogy tartsák meg más formában.

„Nem az a megoldás, hogy mindent törlünk és várjuk a csodát, hanem átgondoltuk a lehetőségeket.”

Innentől kezdve azon kezdett el Zsófival együtt dolgozni a marketinges csapat, hogy a meglévő aktivitásaikat hogyan tudják átültetni az új helyzetbe.

Ha érdekel, hogyan folytatódik a Laposa Birtok története, olvasd tovább a cikket a Hello Biznisz oldalán: tovább olvasom!

Képek forrása: Laposa Pincészet